MEIKE CREATIEF TALENTVOL WEINIG TAAL Steun Stichting Autisme Research om onderzoek te kunnen doen naar autisme voor meer inzicht en betere ondersteuning STEUN ONDERZOEK AUTISME

Stichting Autisme Research doet wetenschappelijk onderzoek in de Cambridge University naar autisme met als doel zorgen voor inzicht en integratie in de maatschappij.

STEUN ONDERZOEK AUTISME

Onderzoek

Het geld dat de stichting inzamelt gaat naar projecten die hoogwaardig wetenschappelijk onderzoek naar autisme verrichten. Dit onderzoek volgt een ‘wetenschappelijke agenda’ van de ARC en is er op gericht om autisme in een zo vroeg mogelijk stadium te kunnen identificeren en om specifieke interventies te evalueren met als doel om mensen met autisme te helpen.

Momenteel zijn er verschillende studies actief in  3 stromen van onderzoek actief bij het ARC. Deze stromen dekken het totale aspect van autisme-onderzoek: Van oorzaken in a-typische hersenontwikkeling,  het vroeg detecteren van autisme, en effectieve vroege interventies voor het verbeteren van communicatie en sociale vaardigheden. De projecten maken gebruik van verschillende geavanceerde wetenschappelijke disciplines.

De stichting met het ARC de afspraak gemaakt dat Nederlandse of andere universiteiten die aan deze wetenschappelijke agenda willen deelnemen ook door de stichting zullen worden ondersteund. De stichting ziet graag dat er meer onderzoek komt naar autisme en stimuleert graag samenwerking tussen andere universiteiten.

Cambridge University
De Universiteit van Cambridge (1209) in Engeland is een van de oudste en bekendste universiteiten ter wereld. In 2009 vierde de universiteit het 800-jarig bestaan. Cambridge heeft een ijzersterke reputatie. De universiteit heeft tachtig Nobelprijswinnaars onder zijn oud-studenten en staat daarmee wereldwijd op de eerste plaats. Op wereldranglijsten van beste universiteiten staat Cambridge regelmatig in de top drie.

Autism Research Trust

In 2011 is in Cambridge de Autism Research Trust opgericht. Deze Engelse stichting ondersteunt het Autisme Centrum in Cambridge en zamelt fondsen in. De Trust en de Stichting Autisme Research werken nauw samen. De voorzitter van SAR, Robert Verwaaijen, is bestuurslid bij de Engelse Trust. De Trust wordt gesteund door een comité van aanbeveling. Een van de leden daarvan is de acteur Daniel Radcliffe, bekend als Harry Potter.

Autism Research Centre

Het Autism Research Centre is opgericht in 1999 en ondergebracht bij de School of Clinical Medicine in het Department of Psychiatry, onderdeel van de Universiteit van Cambridge. Hier werken wetenschappers samen aan onderzoek betreffende autisme. Ook wordt samengewerkt met andere universiteiten in de wereld. Het ARC heeft ongeveer dertig vaste wetenschappers in dienst en een ondersteunde staf, afkomstig uit meerdere wetenschappelijke disciplines. De meest moderne wetenschappelijke apparatuur is in gebruik. Het centrum is partner van de National Autistic Society in Engeland.

Prof. Simon Baron-Cohen

De Engelsman prof. Simon Baron-Cohen (1958) is hoogleraar ontwikkelingspathologie in de afdelingen psychiatrie en experimentele psychologie aan de Universiteit van Cambridge. Hij staat bekend als een autoriteit in het onderzoek naar het autismespectrum. Hij staat aan het hoofd van het Autism Research Centrum in Cambridge.

Doneer ook

Wij stellen een bijdrage voor het onderzoek in Cambridge zeer op prijs. U kunt uw bijdrage overmaken op bankrekening NL78ABNA0413193160 t.n.v. Stichting Autisme Research te Amsterdam.

Stichting Autisme Research heeft de ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instellingen), waardoor u giften kunt aftrekken bij uw belastingopgave.

Alvast heel erg bedankt!